PALSGAARD GODS

Erhvervslivets Kulturpris 2026

PALSGAARD GODS

Palsgaard Gods er nomineret til Erhvervslivets Kulturpris 2026

Læs interviewet med direktør Anders Brix

Hvilken rolle spiller kunsten i jeres virksomhed?

Palsgaard er en fondsejet virksomhed og i fondens vedtægter er angivet, at vi skal bevare og om muligt udvikle de kulturelle værdier på godset. Siden fondet blev stiftet i 1957 har kunsten dermed været en integreret del af vores virksomhed.

Vi bruger kunst som udsmykning på kontorer og mødelokaler, og herudover har vi kunst i de større offentlige rum som f.eks. kantiner og i vores park.

Jeg oplever ofte at se kolleger tage 1:1 møder gående i parken og stoppe op ved vores kunstværker. Uanset om det er en smed fra vores værksted eller forskere fra vores laboratorier giver det dem mulighed for at stoppe op og reflektere.

Endelig bruger vi dansk kunst i vores udenlandske kontorer til at skabe en samhørighed med vores danske hovedkontor. Det kan være en 1:10 model af en skulptur i parken eller et gammelt maleri af vores marker eller bygninger. Det giver vores kolleger mulighed for at stoppe op og snakke om, at de har set den bygning eller skulptur, da de var i Danmark.

  

 Hvilken rolle spiller kunsten for dig som leder?

At være leder handler om at få mennesker til at arbejde sammen mod et fælles mål. For at få mennesker til at arbejde sammen mod et fælles mål må man kende deres kontekst, motivation og syn på verden.

Da jeg var en yngre og mere uerfaren leder tog jeg det mere for givet, at andre mennesker så på verden på samme måde som jeg selv. Det er har jeg sidenhen lært langt fra er tilfældet. Kunsten hjælper mig til at forstå, at der er andre måder at anskue verden på end min egen.

Jeg har ikke altid været interesseret i kunst. Det er noget som er kommet med årene. Jo mere jeg har åbnet mine øjne for kunsten jo mere spændende synes jeg at det er blevet og jo større påvirkning har det haft på mig.

Jeg oplever at god kunst kan udfordre mine perspektiver og forståelse af verden. Samtidig kan det berøre mine følelser, ændre min tankerække og skærpe mine sanser.  Som person og leder er jeg dermed mere åben og forstående overfor andre perspektiver end mine egne.

Hvad er dit råd til andre, der vil gøre kunsten til en del af deres virksomhed? 

Jeg føler mig ikke i stand til at give råd til andre, der vil gøre kunst til en del af deres virksomhed. Dertil er min viden om kunst for lille.

For mig er kunst noget personligt. Hvis andre ønsker at gøre kunst til en del af deres virksomhed er det vigtigt at det sker ud fra deres præmisser og præferencer.

Hvorfor har du netop valgt at blive fotograferet foran netop det værk?

Når jeg ser et værk ved jeg straks om det siger mig noget eller ikke, og om jeg vil bruge mere tid på det. Jeg kan ikke på forhånd beskrive hvilke teknikker, materialer, fortælling eller kunstner, der vil fænge mig. Det er først noget jeg ved, når jeg står overfor værket.

Værket på billedet er en bronzeskulptur af Bjørn Nørgaard, der fortæller 3 historier om den stridslystne græske gudinde Artemis. Værket var fem år undervejs fra 1:10 gipsmodel i Bjørns værksted og til hun blev placeret i det rum vi havde skabt til skulpturen ude i skoven.

En af historierne er om jægeren Aktæon, der bliver opdaget mens han belurer Artemis, som bader nøgen i en skovsø. Som straf forvandler hun ham til en hjort, og han bliver flået levende af sine egne jagthunde. Bjørn Nørgaard har fanget Aktæon midt i metamorfosen fra menneske til hjort. Kroppen er under forvandling, ansigtet lyser af dyb forbløffelse og samtidig skriger han af smerte, fordi hans egne jagthunde er i gang med at flå ham levende.

Fra det øjeblik jeg så forbløffelsen og skriget i Aktæons ansigt på 1:10 modellen i gips på Bjørns værksted har jeg været fænget af skulpturen, og det er et værk jeg bliver ved med at vende tilbage og se igen og igen.

Personligt har det også været spændende og lærerigt for mig, at kunne følge tilblivelsen af skulpturen over en så lang periode. Fra tanker og skitser på papir, de første modeller i ler, over gips og til den er støbt i bronze. Det er et håndværk som er viderebragt igennem århundreder, og som kun kan mestres gennem tusindvis af iterationer.


PALSGAARD GODS

Palsgaard Gods ejes af Schou-Fondet, som siden 1957 har drevet bæredygtigt land- og skovbrug og sideløbende stået bag emulgatorvirksomheden Palsgaard A/S. Fondet viderefører Schou-familiens humanistiske arv med støtte til medarbejdere, lokalsamfund, kultur og natur.

Besøg Palsgaard Gods