PETERSEN TEGL
Erhvervslivets Kulturpris 2026
PETERSEN TEGL
Petersen Tegl er nomineret til Erhvervslivets Kulturpris 2026
Læs interviewet med direktør Christian A. Petersen
Hvilken rolle spiller kunsten i jeres virksomhed?
Kunst har spillet en stor rolle for Petersen Tegl i årtier. Vi opsøger ikke selv kunstnere, men vi er så heldige, at kunstnere gennem mange år er kommet til os. De kunstnere, der henvender sig, har alle en passion for det brændte lers muligheder. En anden fællesnævner er deres glæde ved det gode håndværk og lysten til at bruge det til at skabe værker i tegl.
For et teglværk, der siden 1791 har leveret produkter til det murede byggeri, er vi meget optaget af, hvordan kunst integreres i arkitektur. Og langt de fleste kunstnere, der opsøger os, interesserer sig netop for dét samspil. Ofte opholder kunstnerne sig hos os i flere uger eller måneder, hvor de sammen med vores teglmestre udvikler værkerne. Ideer diskuteres, lertype besluttes, og værkerne formes, tørres og brændes. Dét samarbejde er meget frugtbart for begge parter. Kunstnerne tilegner sig vigtig viden om de produktionsmæssige muligheder. Omvendt skubber de til tekniske grænser, som er spændende for os.
Kunstnerne har forskellige måder at arbejde på. Nogle arbejder fabulerende med ler eksempelvis Manuel Canu, der skabte ’Altar’ i ubrændt ler til Clay Ceramic Art Museum, Middelfart. Eller Mika Utzon Popov, der blandt andet skaber organisk udformede relieffer i tegl.
Andre udvikler selv sten – eller vælger sten fra sortiment – til belægninger eller facader, som dermed opnår et kunstnerisk udtryk i de byggerier, hvor de indgår.
Billedhugger og keramisk kunstner Ulla Viotti har vi arbejdet løbende sammen med siden 1993 og indtil hendes sidste værk, ’Bibliotheca’ i Kivik Art Centre’, hvortil hun blandt andet skabte bøger i tegl.
Billedhugger Bjørn Nørgaard har vi kendt siden han for 25 år siden valgte sten og fik udviklet specialsten til den skulpturelle boligbebyggelse Bispebjerg Bakke. Senere sammensatte Nørgaard sten på smukkeste vis til gulvet i vinbaren, Vinhanen. Han har også skabt teglfacaderne i en privatbolig i Tisvilde og værket ’Passage de l’amour’. Olafur Eliasson sammensatte 15 forskellige sten i otte forskellige blandinger til murværket i Fjordenhus. Henrik Plenge Jakobsen fik skabt håndlavede sten i specialgeometrier til gulvene i Trekroner Kirke og i Trafiktårnet i København. Superflex skabte håndlavede, lyserøde sten til værket ’Interspecies Campus’ på Roskilde Universitet.
Hvilken rolle spiller kunsten for dig som leder?
Jeg ynder at sige, at vi har 150 medarbejdere i udviklingsafdelingen. Det er nemlig teglværkets samlede antal medarbejdere. Den indstilling er vigtig i en virksomhed som vores, hvor vi arbejder meget tæt sammen med bygherrer og arkitekter, som ønsker at udvikle nye farver og udtryk i stenene. Samme relation har vi til kunstnerne. Vi er åbne og engagerede og gør, hvad vi kan for at tingene lykkes. Og vi har alle glæde af de mange kunstværker, som kunstnerne har skabt både inde og ude på teglværket.
Hvad er dit råd til andre, der vil gøre kunsten til en del af deres virksomhed?
Jeg tror, jeg må afholde mig fra at give råd. Vi køber ikke kunst, som skal udsmykke vores bygninger eller udenomsarealer. Kunstnerne kommer, opholder sig her, og de tilegner sig vores DNA for at skabe kunst af leret, som vi graver op af jorden. Der opstår nærmest en symbiose mellem os og dem. Den model er ikke lige til at overføre til andre…
Hvorfor har du netop valgt at blive fotograferet foran netop det værk?
Passage de l’amour er det seneste værk Bjørn Nørgaard har skabt hos os, og det står ude i teglhaven. Ifølge Nørgaard er gennemgangen et overset rum, som fortjener fornyet opmærksomhed. For de fleste mennesker er en passage blot en forbindelse fra A til B. Men måske er passager faktisk de bedste steder at leve livet, mener Nørgaard. Det synes jeg er en spændende tanke. Og så er jeg naturligvis tilfreds med, at han valgte vores mursten til værket.
PETERSEN TEGL
Petersen Tegl, grundlagt i 1791 og stadig familieejet, er et af Danmarks ældste teglværk. Med håndlavede mursten som Kolumba og Cover skaber de skræddersyede løsninger i tæt samarbejde med arkitekter og kunstnere – og forener traditionelt håndværk med moderne arkitektur i hele verden.

